Je werkt in een organisatie die van groot belang is voor mensen die zorg nodig hebben! En tegelijk werk je in een organisatie die midden in de maatschappelijke turbulentie staat. Patiënt, personeel, politiek en pers, plus alle andere betrokkenen: ieder heeft verwachtingen van jouw organisatie. Hoe kun je ieders belangen in kaart brengen, erop inspelen en daardoor voorbereid zijn in geval van een crisis? Je leert erover tijdens de inspiratiebijeenkomst “Stevig staan in de storm” van het NVZ Communicatienetwerk.

Politiek & pers
De bijeenkomst vindt plaats op de dag vóór de verkiezingen voor de Tweede Kamer. Jos Engelkes, public affairs-adviseur/woordvoerder bij de NVZ, geeft een schets van het politieke zorglandschap. Waar staat de NVZ, als spreekbuis van de leden, in dit landschap? En welke dossiers van de ziekenhuizen staan ook op de politieke agenda? Verder hoor je hoe die onderwerpen weer terugkomen in de media. Het is een bijzonder samenspel waarin we gezamenlijk kunnen optrekken. 

Reputatie & stakeholders
Aansluitend verzorgt Marieke Quant, partner bij de Reputatiegroep, een bijdrage over reputatie- en stakeholdermanagement. Oftewel: hoe wordt er van buitenaf naar ziekenhuizen en revalidatie-instellingen gekeken? Zij is specialist op het gebied van issue-, crisis- en reputatiemanagement en werkt veel voor organisaties met een vitale functie in de samenleving. Eerder was zij onder meer manager communicatie en marketing bij Tergooi MC en de NOS.

Daarna ga je in gesprek met communicatieadviseurs van andere NVZ-leden over hoe je kunt omgaan met reputatie en stakeholders. Heel praktisch ga je in groepjes met een oefening aan de slag. Dat levert de nodige inspiratie op voor de uitdagingen waar we voor staan. Laat die storm maar komen!